_ Jälkikuvat ovat näköjärjestelmämme tuottamia näköhavaintoja (suksessiivikontrasti), jotka ovat ärsykekuvaansa nähden käänteisvärisiä. Ne syntyvät kohteesta tulevaan valoon adaptoitumisen eli mukautumisen jälkitilan seurauksena.
Näköjärjestelmä pyrkii aina välittömästi palautumaan valoärsykkeen jälkeen tasapainotilaan - 'nollatilaan'. Tästä seuraa, että näemme jonkin aikaa värillisen jälkikuvan, joka on vuorostaan valoärsykkeelle adaptoitumattomien näkösolujen yhteistyön tuotos. Jälkikuvan väreistä siis puuttuvat ärsykekuvan valoihin 'väsyneiden' näkösolujen aktiivisuus.
Toisin sanoen havainnekuvissa nähtävät käänteisväri-
set jälkikuvat osoittavat,
että kysymys ei ole mistään muusta kuin värinäön normaalista toimintatavasta.
1) syaaninpunaisia värejä (= C+R),
2) magentanvihreitä värejä (= M+G),
3) sinisenkeltaisia värejä (= B+Y).
B) LAIMENTAVAT / neutraloivat
toisiinsa
_.sekoittuessaan / yhdistyessään,
- additiivisessa, valoisuutta lisäävässä
_ värinmuodostuksessa aina valkoiseksi asti,
- optisessa, diffuusssa (sumeassa) värin-
_ muodostuksessa aina harmaaksi asti,
- subtraktiivisessa, valoisuutta vähentä-
_ vässä värinmuodostuksessa aina mustaksi
_ (pimeäksi) asti.
C) VAHVISTAVAT
/ korostavat toisiaan esim.
_.rajakontrastissa.
Käänteisvärit ovat mukana kontrasti-ilmiöissä
_
Värikontrasti-ilmiöissä käänteisvärit muokkaavat näkökuvaamme:
toisiinsa rajautuvat värialueet koros-
tavat viereistä väriä
omalla käänteisvärillään.
Ilmiössä näkökohteen yksityiskohdat piirtyvät
irti taustastaan, jolloin näkökuvan sisältö selkiytyy ja
ympäristön ominaisuudet paljastuvat merkittävästi:
- 'Naapurin' punaisuus tukahduttaa toisessa punaisuutta, josta seuraa, että syaaninsinisyys punaisen käänteisvärinä pääsee esille.
- Vihreä vuorostaan tukahduttaa toisessa vihreyttä, jolloin magentanpunaisuus vihreän käänteisvärinä voi korostua.
- Sinisyys taas tukahduttaa toisen sinisyyttä, jolloin keltaisuus käänteisvärinä pääsee esille.
- Tummuus korostaa toisessa vaaleutta ja vaaleus tummuutta.
Jälkikuvailmiö: värien värisevä vuorovaikutus
_- R ja C (=G+B) _ G ja M (=R+B) - B ja Y (=R+G)
_
Yhtä tummien (= valööriltään samanlaisten) väri-
pintojen rajalla ’värinä’ on voimakkaimmillaan silloin, kun värit ovat näköjärjestelmän käänteisväripareja, kuten kuvan punainen-syaaninsininen ja vihreä-magentanpunainen sekä sininen-keltainen.
Kuvan keltaista on tummennettu ja siksi se näyttää selvästi 'oliivinvihreältä'.
(Ks. lisää keltaisen viherty-
misestä täältä.)
Koska silmät liikkuvat aina jonkin verran oheista kuvaa
katsottaessa ja kun näköaisti aina adaptoituu eli mukautuu
väreihin erittäin nopeasti, tapahtuu käänteisväristen
väripintojen välillä värinää aiheut-
tava toisensa
poissulkeva reaktio - jälkikuvailmiö:
- kun rajapinnalla toisen värin vaikutus hetkeksikin lakkaa, näemme silloin häivähdyksen adaptoitumisen jälkitilan seurauksena tämän värin käänteisväriä.
Jos se on samalla viereisen värin sävyinen, kuten oheisessa
kuvassa, seuraa siitä, että ko. väri aistiha-
vainnossa vain
voimistuu saaden aikaan outoa värien ’värisevää vuorovaikutusta’.
Silmien taittovirhe voi tuottaa hieman persoonallisesti
poikkeavia näkökuvia.
(Katso lisää muista kotrasti-ilmiöistä täältä.)
__
Väriopin teoriaperusteet on pakko uudistaa!
Lähde:
.---_-
Värit pintaa syvemmältä
---------- Beneath the Surface of Colours
Katso
TÄÄLTÄ näytteitä kirjasta