.-Väriopetus uudistettava – NYT!
------(Opetusviranomaisille ja kouluttajille)
On täysin selvää, että muutos kohtaa vastarintaa.
Mutta –
nyt vain paradigman
vaihto voi johtaa ulos pahasta umpikujasta uudistuksen tielle.
Tietenkin on arvovalinta, jos yhteisösi hyväksyy ima-gotappion (ja jatkossa kenties yhteiskunnan taloudel-lisen tuen menetyksen), mikäli se jättäytyy niiden toimijoiden ulkopuolelle, jotka valitsevat rohkeasti uuden kritiikinkestävän värikäsityksen (paradigman) ja ryhtyvät uudistamaan määrätietoisesti väriopetuk-sensa oppisisällön asetuksen edellyttämälle tasolle.
Mikäli valtioneuvoston säätämä asetus (422/2012) ymmärretään
oikein, joudutaan väriopetuksen uudis-tamisessa väistämättömästi
siirtymään vanhasta fysikalistisesta paradigmasta
uuteen ja pätevään
.-----
aivokeskeiseen paradigmaan.
Herätys! Monikohan kouluttaja haluaisi väri-ilmiöiden äärellä ummistaa tietoisesti silmänsä selvästi havait-tavilta tosiasioilta pettääkseen itseään – ja MUITA?
------.Vanhan väriopin puolustajille jää
-----.-Tuokaa vihdoinkin
todistusaineistonne
*******************************************
------ ankara todistamisen taakka:
-----.-julkisesti nähtäväksi ja arvioitavaksi!
------Värit eivät ole ihmisen ulkopuolella olevia
------fysikaalisia suureita, vaan ainoastaan vasta
------aivoissa syntyneitä näköaistimuksia.
Väri tulee nimittäin esille tavalla tai toisella muun muassa näissä oppiaineissa: biologia (näköaisti, väriä antavat orgaaniset aineet), (havainto)psykologia, terveystieto, fysiikka (valo, prisma), kemia (väriä antavat epäorgaaniset aineet), käsityö, kotitalous, ympäristöoppi, kuvataide (kuvaamataito), (taide)historia.
On myös ammattitutkintoja, joissa väriopillinen tietous kuuluu merkittävänä
osana varsinaiseen ammatti-identiteettiin. Näitä ovat esimerkiksi arkkitehtuuri,
erilaiset audiovisuaalisen viestinnän, tuote- ja ympä-
ristösuunnittelun,
kuvataiteen alat, kauneudenhoito-
alat (parturi-kampaaja, kosmetologi),
pintakäsittely-
alat, vaate- ja tekstiilialat ja kirjapainoala
(painovies-
tintä, painopinnanvalmistus)
Tämä edellyttää tietenkin, että OPH:n asianosaisilla tarkastajilla ja
johdolla sekä asiantuntijoilla on virka-
vastuullisesti 'tuntosarvet
herkkinä', kun uudistus-
työlle määritellään selkeät tavoitteet
ja niiden saavuttamista ohjataan ja valvotaan.
Valvottavia kohteita on paljon, sillä erilaiset yhteisöt ja yritykset tarjoavat
halukkaasti (joskus jopa OPH:n tuella – ilmaiseksi) väriopetukseen muokattua
opetus-
materiaalia. Näistä paljastuu kauttaaltaan väriopin "väärä raha" vaikkapa
halkusanalla vastaväri.
Uutta opetussuunnitelmaa tehdään TÄÄLLÄ >>
Opettajien täydennyskoulutus on aloitettava välittömästi. Ensivaiheessa luokanopettajille ja tietenkin kaikille väriopillista perustietoa jakaville kouluttajille tulisi organisoida systemaattinen täydennys- ja uudelleenkoulutus.
Yliopistojen tulisi varmistaa ehdottomasti (oman uskottavuutensa vuoksi), että ainakin luokan- ja aineenopettajien koulutuksessa väriopillinen tietous ei enää nojaa epätosiin väittämiin, vaan tieteellisesti verifioituun tietoon ja kritiikin kestävään värikäsitykseen.
_ Opettajien täydennyskoulutusta tarvitaan
-- * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
-------
Väriaistin toiminnasta
1) näköjärjestelmä prosessoi
näkökuvaa kolmiväri-
kanavaisesti
(ks. esimerkiksi nämä kuvat)
2) rajakontrasti-ilmiö, jossa esineen omassa värissä voimistuu sitä ympäröivän värin käänteisvärisyys ja valoisuusero. Kohde ikään kuin 'piirretään' irti taustastaan (ks. esimerkit kontrasti-ilmiöistä täältä)
3) varjoilmiö, jossa aivot pyrkivät pitämään
värit tunnistettavina, konstantteina, vaikeissakin valais-
tusolosuhteissa. (ks. esimerkit varjoilmiöstä täältä)
Tekniset väri-ilmaisimet toimivat vain kolmivärika-
navaisesti, sillä niille ei ole
vielä osattu kehittää
2) kontrasti- ja 3) varjoilmiöiden "näkökykyä".
Värit ovat visuaalisia adjektiiveja, laadun ilmaisijoita.
------.. "Silmät eivät maaleja sekoittele!"
----- * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Lähde:
.---_-
Värit pintaa syvemmältä
---------- Beneath the Surface of Colours